הכנסת הסמים "נייס גיא" ו"חגיגת" לפקודת הסמים

לפני שנדבר על הכנסת ה"ניס גאי" וה"חגיגת" לפקודת הסמים, הנה קצת מידע רלוונטי אודות רשימת הסמים המסוכנים והאסורים בחוק במדינת ישראל.

רשימת הסמים המסוכנים האסורים בחוק
בתוספת הראשונה של חוק “פקודת הסמים המסוכנים” נמצא את רשימת הסמים הטבעיים או הכימיים שנאסרו לשימוש בארץ ישראל. בין סמים אלו ניתן למצוא את הסמים:

  • קנביס
  • שרף של קנביס [המכונה חשיש]
  • קוקאין
  • הרואין
  • אופיום
  • אמ.די.אמ.איי
  • [MDMA] ל.ס.ד [LSD].
  • ועוד סמים רבים.
  •  

מה הסיכוי להיכנס לכלא על עבירת סמים? אתם צריכים ייעוץ משפטי? דברו איתנו >>>

סעיף 7(א) לפקודת הסמים המסוכנים אוסר על החזקת "סם מסוכן" ועל שימוש בו, אלא אם הותר הדבר בדין. 
"סם מסוכן" מוגדר בפקודת הסמים המסוכנים כ"חומר מן המפורטים בתוספת הראשונה". כלומר, לפי החוק חל איסור על החזקה ושימוש רק בחומרים מסוימים המנויים בה.

 מכאן נשאלת השאלה האם חומר שנמכר בפיצוציה הוא תמים ובלתי מזיק?
התשובה לכך היא חד משמעית לא. האינטרנט גדוש בסיפורים מצמררים על השפעות הרסניות של שימוש בסמים, שמסתיימים לא אחת אף במוות.
תתרחקו מכל סוגי הסמים מבלי להתעסק בשאלת ה"חוקיות" שלהם.
"תחליפי סם" (הידועים גם כ"סמי רחוב" או "סמי פיצוציות") הם למעשה סמים במלוא מובן המשמעות ויש להיזהר מהבטחות וכיתובים על גבי האריזות שמדובר במוצרים טבעיים וחוקיים.

ועדת הבריאות אישרה אמש (9.11.2021) להכניס 5 חומרים נוספים לפקודת הסמים, הנפוצים ביניהם: "נייס גיא" ו"חגיגת", שנמכרו עד כה לכל דורש. כלומר בקרוב מי שייתפס מחזיק בסמים אלה ניתן יהיה לפתוח לו תיק חקירה ולהעמיד אותו לדין ומי שימכור חומרים אלה ניתן יהיה לייחס לו עבירה של סחר בסמים. 
מדובר בצעד נוסף במאבק בשימוש בסמים ולמיגור התופעה. למרבה הצער זה לא מספיק והמציאות מקדימה את החקיקה, וזאת בשל פער הזמנים הנוצר בין כניסתו של חומר חדש לשוק ועד שהוא מאותר, מזוהה ונכנס לרשימה שבפקודת הסמים.

מענה חלקי וזמני ניתן גם למצוא בחוק שחוקקה הכנסת ביולי 2013: חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסוכנים. החוק מאפשר למנכ"ל משרד הבריאות להכריז באופן זמני על חומר אסור בהפצה ובכך למעשה ליתן מענה אפקטיבי לתקופת הזמן הנדרשת לשם הכנסתו של החומר לפקודת הסמים מעת כניסתו לשוק.

כותב המאמר: עורך דין גיורא מלול

שותף מייסד במשרד. עורך דין פלילי, בעל ניסיון וותק עשיר בתחום הפלילי. קצין משטרה בכיר בדימוס, פרש לאחר 28 שנות שירות בדרגת סגן-ניצב. ניסיונו העשיר במשטרה מעניק לו את הכלים הדרושים לליווי אישי ומקצועי של חשודים ונאשמים, הכל בהתאמה למידותיו של כל לקוח, עד להשגת התוצאה האופטימלית עבורו.

עו ד פלילי אשדוד

עורך דין פלילי באשדוד

עורך דין פלילי באשדוד עו"ד פלילי – אשדוד או תל אביב? תלוי איפה אתם גרים עבירות פליליות הן מחדלים או מעשים, בניגוד לחוק הפלילי במדינה.

קרא עוד »
דילוג לתוכן