הסדר מותנה מול מח"ש

החל משנת 2013, רשויות התביעה, בהן גם המחלקה לחקירות שוטרים, מוסמכות לסגור תיק כנגד חשוד מבלי הגשת כתב אישום כנגדו, אם החשוד יודה בביצוע העבירות המיוחסות לו ויקיים את התנאים שנקבעו בהסדר.

במקרה כזה, התיק ייסגר בעילה של "סגירת תיק בהסדר", כאשר הפרת תנאי ההסדר עלולה להביא להעמדתו של החשוד לדין במסגרת הליך פלילי רגיל.
היתרון הבולט של ההליך הינו בהימנעות מהגשת כתב אישום וסגירת התיק ללא קיומו של רישום פלילי. קרי, לחשוד לא יהיה רישום פלילי והוא יוכל להוציא תעודת יושר ולהמשיך בשגרת חייו ובעבודתו.
היתרון הבולט לאזרחים אינו מתקיים כאשר מדובר בשוטר המעוניין להמשיך בעבודתו. חתימה על הסדר מותנה מצד שוטר יכולה להיות המסמר האחרון בארון הקבורה שלו בדרך לפיטוריו. ולמה הכוונה? שוטר שחתם על הסדר טיעון מול פרקליטות המדינה – המחלקה לחקירות שוטרים, בעצם הודה בביצוע העבירה והכשיר את העילה לפיטוריו מול מחלקת האמ"ש. במקרים אלה, יהיה קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את השוטר לשירותו במשטרה.

יודגש, כי במקרים מסוימים, כאשר ראיות התביעה חלשות ותיקים שהיו נסגרים בעבר משיקולי "חוסר ראיות" היום עלולים להיות מנותבים להליך של "הסדר מותנה" וכתוצאה מכך חשודים החרדים לגורלם ממהרים לחתום על הסדרים בתיקים חלשים ראייתית שבנסיבות אחרות היו נסגרים.

כמובן שבמקרים מסוימים אנו נמליץ ללקוחותינו לחתום על ההסדר המותנה אך זה יהיה לאחר בחינה מדוקדקת של חומרי החקירה, מחדלי חקירה, זכויות השוטר, החוזק הראייתי של חומרי החקירה, מעמד וותק השוטר במשטרה, הסיכויים מול הסיכונים ופרמטרים נוספים.
חשוב גם לזכור שבמרבית המקרים במקביל להליך במח"ש השוטר מתמודד גם עם הליכים משמעתיים, לרבות ביד"מ, ומכאן יש חשיבות מכרעת לייעוץ עם עו"ד המבין בתחום הפלילי והמגיע מתוך המשטרה.

השותפים במשרד הינם קציני משטרה לשעבר עם ותק רב הן במשטרה והן בטיפול בשוטרים.
אנו נספק לכם את כל המידע הדרוש להתנהלות הנכונה בכל אחד מהשלבים מול כל אחד מהגופים ונאבק את מאבק חייך לצידך ובשבילך!

 

כותב המאמר: עורך דין גיורא מלול

שותף מייסד במשרד. עורך דין פלילי, בעל ניסיון וותק עשיר בתחום הפלילי. קצין משטרה בכיר בדימוס, פרש לאחר 28 שנות שירות בדרגת סגן-ניצב. ניסיונו העשיר במשטרה מעניק לו את הכלים הדרושים לליווי אישי ומקצועי של חשודים ונאשמים, הכל בהתאמה למידותיו של כל לקוח, עד להשגת התוצאה האופטימלית עבורו.

שוטרים, משמעת ומה שביניהם

שוטרים, משמעת ומה שביניהם בניגוד לאזרח מן היישוב, שוטר שיש לגביו חשד למעורבות בפלילים עלול למצוא את צמו מתמודד בשני אפיקים מקבילים: דין פלילי ודין

קרא עוד »

ייצוג שוטרים

ייצוג שוטרים שוטרי משטרת ישראל ניצבים בפני אתגרים רבים, והתקופה האחרונה הפכה את תפקיד השוטר למורכב יותר. הסכם "גג שכר" שהוביל לגל התפטרויות, תקופת הקורונה

קרא עוד »
דילוג לתוכן