רישיון נהיגה של רכב לא בתוקף

עושים סדר: רישיון לא בתוקף

רישיון הוא מסמך רשמי, המקנה לאדם סמכות לבצע פעולה מוגדרת. רישיונות מסוגים שונים נמצאים בשימוש כבר מאות שנים. באמצעותם, מוודאות ממשלות שאנשים במדינה, המבצעים פעולות מסוימות, עומדים בתנאים המוגדרים בחוק לביצוען. יש מגוון סוגי רישיונות, המשתנים בהתאם לפעולה שמבקש האדם לבצע.

הרישיונות הראשונים שתועדו היו רישיונות מסחר. באמצעותם, אישרו ממשלות אירופאיות  לסוחרים למכור סחורה במדינות שונות. בנוסף, הם שימשו את השלטונות גם ככלי  לפיקוח וגביית מיסים מהסוחרים. מאוחר יותר, הפכו נפוצים גם רישיונות לעיסוק במקצועות שונים שנמצאים בשימוש עד ימינו, למשל: רישיון רופא, רישיון עו"ד או רישיון מהנדס.

במאה העשרים, עם התפתחות התחבורה, נוצר הצורך גם ברישיונות נהיגה. הם נועדו להבטיח שהאנשים שנוהגים ברכבים בקיאים בחוקי התעבורה, כדי שלא יסכנו את עצמם, את הנהגים האחרים או את הולכי הרגל. לכן, מאז ועד היום, מחויבים נהגים בהצגת רישיון נהיגה ורישיון רכב ואסור להם לנהוג ללא רישיון או עם רישיון לא בתוקף. 

מה ההבדל בין רישיון נהיגה לרישיון רכב?

ישנם סוגי רישיונות שונים ומגוונים בתחום התעבורה. הנפוצים ביותר הם רישיון רכב ורישיון נהיגה, שלעיתים יש נטייה להתבלבל ביניהם. עם זאת, מדובר בשני סוגי רישיונות נפרדים ושונים במהותם.

רישיון נהיגה הוא מסמך רשמי, שמנפיקה המדינה, בו היא מאשרת לאדם לנהוג ברכב ממונע. הרישיון ניתן לנהג ע"י רשות מקומית או רשות ממשלתית ותוקפו לרוב עשר שנים. על מנת לקבל  רישיון נהיגה, חייב המבקש לעמוד בדרישות שונות, למשל:

  1. מעבר מבחן תאורטי, המקיף את חוקי התעבורה וכולל שאלות אודות סימני התנועה  והתמרורים השונים.
  2. מעבר מבחן מעשי בנהיגה, שמבצע בוחן מוסמך מטעם משרד הרישוי הישראלי.
  3. על המבקש להיות בן 17 שנים לפחות – הגיל המינימלי, הקבוע בחוק הישראלי לקבלת רישיון נהיגה ברכב פרטי, הוא שבע-עשרה שנים.

לעומת זאת, רישיון רכב הינו מסמך רשמי, שמנפיקה המדינה, המאשר את בעלותו של אדם על כלי רכב. רישיון הרכב מונפק מטעם משרד התחבורה ותוקפו משתנה בטווח של עד שתיים-עשרה שנים. בכדי לקבל רישיון רכב, חייב המבקש לעמוד במספר דרישות, כולל:  

  • הוכחת בעלות חוקית על הרכב – המבקש חייב להציג ראיות על בעלות, למשל: חוזה קנייה או מסמכי רכב.
  • הוכחת תשלום אגרה – על המבקש לשלם את אגרת הרכב השנתית לרשות הרישוי.
  • ביטוח חובה – על מבקש רישיון רכב לבטח את רכבו בביטוח חובה, כפי שנקבע בחוק.

פקיעת תוקף רישיון

רישיון הוא מסמך בעל תוקף זמני, בין אם מדובר ברישיון נהיגה ובין אם מדובר ברישיון רכב. לכן, אם לא יחודש בזמן באופן אקטיבי על ידי הנהג, יפקע תוקפו. לרוב, נדרש הנהג לחדש את תוקף הרישיון 60 יום לפני פקיעתו. כדי לחדש את רישיון חייב הנהג לשלם אגרה לרשות הרישוי ואסור לו לנהוג עם רישיון רכב לא בתוקף או רישיון נהיגה לא בתוקף.

ענישה כנגד נהיגה עם רישיון לא בתוקף

במדינות רבות, אי-החזקת רישיון מתאים או נהיגה עם רישיון לא בתוקף עשויים להוביל לענישה. העונש הקבוע בחוק לעבירות אלו משתנה ממדינה למדינה, אך העונשים המקובלים כוללים:

  • קנסות כלכליים.
  • מאסר בפועל.
  • שילוב של קנס ומאסר.
רישיון לא בתוקף

רישיון לא בתוקף – שאלות ותשובות:

שאלה: מהו העונש הקבוע בחוק לנהיגה עם רישיון נהיגה לא בתוקף?

תשובה: העונש משתנה, כתלות בתקופת הנהיגה ללא רישיון בתוקף. כמו כן, רשאי בית המשפט לתעבורה להטיל קנס נמוך או גבוה יותר לפי שיקול דעתו, בהתאם לנסיבות המקרה. ככלל, מדרג הענישה המקובל הינו:

  • בפקיעת רישיון של עד חצי שנה, צפוי לנהג קנס על סך 250 שקלים.
  • בפקיעת רישיון של מעל חצי שנה ועד לשנתיים, צפוי לנהג קנס על סך 750 שקלים.
  • בפקיעת רישיון של מעל שנתיים, צפוי לנהג זימון לבית משפט.

שאלה: מהו העונש על נהיגה עם רישיון רכב לא בתוקף?

תשובה: במצב בו אדם נוהג ברכב שמעולם לא היה לו רישיון יוזמן לבית המשפט ויקבל שש נקודות רישוי. במצב בו פקע רישיון הרכב, המדרג המקובל הינו:

  • אם פקע התוקף לפחות מארבעה חודשים, צפוי קנס ע"ס 250 ₪ ושש נקודות רישוי.
  • אם פקע התוקף בין ארבעה חודשים לשנה, צפוי קנס ע"ס 1,000 ₪ ושש נקודות רישוי.
  • אם תקופת פקיעת תוקף הרישיון עולה על שנה, צפוי זימון לבית משפט.

שאלה: האם אפשר לחדש רישיון, לאחר שכבר פקע תוקפו?
תשובה: כן. ניתן לחדש גם רישיון נהיגה וגם רישיון רכב, אפילו לאחר שכבר פקע תוקפו. יש לעשות זאת באמצעות הגשת בקשה לרשות הרישוי.

שאלה: האם אפשרי להימנע מפסילת רישיון בגלל נהיגה עם רישיון רכב לא בתוקף?
תשובה: כן, אם יוכיח הנהג בבית המשפט לתעבורה שהנסיבות שהובילו לעבירה היו חריגות. למשל: אם נהג עם רישיון רכב לא בתוקף כדי להבהיל חולה לבית החולים, עשוי בית המשפט לתעבורה להטיל עליו קנס בלבד.

האם נהג שנתפס עם רישיון לא בתוקף זקוק לייעוץ משפטי?

כן, מפני שיש תועלת רבה בייצוג משפטי, למשל:

  • עו"ד תעבורה יוכל לבחון את נסיבות המקרה, לייצג את הנהג בפני בית המשפט ולפעול להקלה בעונש.
  • ביכולתו של עורך הדין לסייע לנהג גם בהתמודדות עם הבירוקרטיה הדרושה לחידוש רישיון שפקע תוקפו.
  • ביכולתו של עורך הדין לסייע במזעור ההשלכות המשפטיות והכלכליות של העבירה. הוא יכול לייעץ לנהג וליידע אותו על זכויותיו, מה שיעזור לו להמנע מהיתקלויות נוספות עם חוקי התעבורה בעתיד.

אצלנו, במשרד עו"ד קויפמן-מלול ושות' מתמחים במגוון תחומים, כולל תחום התעבורה ותאונות הדרכים. בעבודתם המסורה, רותמים עו"ד ונוטריון יאנה קויפמן ועו"ד גיורא מלול את הידע והניסיון רחבי ההיקף שצברו, הן כמשפטנים והן כקציני משטרת ישראל  לשעבר, כדי לייצג את לקוחותיהם נאמנה ולהגן על זכויותיהם ברמה הגבוהה ביותר.

אם גם אתם מחפשים ייעוץ וייצוג משפטי בנושאי תעבורה, לרבות נהיגה עם רישיון נהיגה לא בתוקף או רישיון רכב לא בתוקף, הגעתם למקום הנכון. לפרטים נוספים הנכם מוזמנים לפנות אלינו לכתובת המייל: yanna@km-adv.com או לטלפון:  050-5065181, 050-5923264 ונשמח לעמוד לשירותכם.

דילוג לתוכן