שינוי עילת סגירת תיק פלילי

במידה ואתם קוראים מאמר זה, הגרוע מכל מאחוריכם, החקירה הפלילית במשטרה הסתיימה, התיק הפלילי נסגר ואפשר להתחיל לנשום לרווחה.

יחד עם ההקלה ורגע לפני שאתם שוכחים מכל הסיפור חשוב לשים לב באיזו עילה נסגר תיק החקירה שכן יכולות להיות לכך השלכות על העתיד המקצועי שלכם. לא צריך להשלים עם עילת הסגירה ויש מה לעשות בנדון. על כך נפרט במאמר זה.

מה עילות הסגירה הקיימות?

  1. חוסר אשמה 
    זאת התוצאה האופטימלית. המשמעות היא שלאחר החקירה החשוד יצא "נקי", אין נגדו ראיות והתיק נסגר ללא כל זכר. במקרה כזה אין שום סיבה כמובן להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה כי זאת העילה שנרצה שהתיק ייסגר בגינה.
  2. חוסר ראיות
    ממצאי החקירה העלו שקיים חשד כנגד החשוד אולם אין די ראיות כדי לבסס אשמה מעבר לספק סביר ולכן התיק ייסגר.
  3. נסיבות העניין לא מתאימות להעמדה לדין
    או כמו שנקראה עילה זו בעבר "חוסר עניין לציבור". בדר"כ השיקול המרכזי בסגירת תיקים אלו הוא היעדר חומרה.

יוער, כי תיקים מסוימים יסגרו במסגרת "הסדר מותנה" . זאת כאשר החשוד מגיע להסדר עם יחידת התביעות. היתרון הגדול הוא שההסדר לא מהווה הרשעה ולכן ניתן יהיה להוציא תעודת יושר (אישור על היעדר רישום פלילי).

מה המשמעות של שינוי עילת הסגירה?

עילת הסגירה נקבעת בעיקר אחרי שהתובע או הפרקליט בוחנים את חומר הראיות ומגבשים את דעתם על עוצמת הראיות ואחריות החשוד.
כלומר מי שהתיק נסגר נגדו בעילה של "חוסר אשמה" נחשב כ"חף מפשע" לעומת מי שהתיק נסגר נגדו בעילה של "חוסר ראיות" שאז עדיין לא נוקה ממנו כל חשד.

רק תיקים שנסגרים בעילה של "חוסר אשמה" נמחקים כליל מהרישום הפלילי וזאת לעומת תיקים שנסגרים בעילה אחרת.
תיקים שייסגרו בעילה שהיא לא "חוסר אשמה" אמנם לא יופיעו כהרשעה בגיליון הרישום הפלילי אך הם לא יימחקו מהרישום המשטרתי. כלומר קיימים גופים שיוכלו לראות רישום של תיקים שנסגרו בעילה של "חוסר ראיות" או "נסיבות העניין לא מתאימות להעמדה לדין". להלן חלק מהגורמים שיהיו רשאים לקבל את המידע: משטרה, שב"ס, צה"ל, שב"כ ועדת שחרורים ועוד.

לאור האמור, קיימת משמעות לעילת סגירת תיק פלילי, וככלל האינטרס שהתיק ייסגר בעילה של "חוסר אשמה" ולא בעילה אחרת. צריכים יעוץ משפטי? לחצו כאן >>>

 איך ניתן לשנות עילת סגירה?

בתום החקירה החשוד מקבל מכתב בו מצוינת עילת הסגירה. תוך 30 יום מקבלת ההחלטה רשאי החשוד לפנות לתביעה בבקשת שינוי עילת סגירה של תיק חקירה (בפועל לא מעט בקשות מוגשות גם בחלוף המועד).

לצורך הכנת הבקשה חשוב לפנות ליחידה החוקרת בבקשה לקבל את חומר החקירה. לאחר לימוד מעמיק ויסודי של חומרי החקירה יש צורך בהכנת בקשה מנומקת שתתייחס בין היתר לראיות הקיימות בתיק, הדגשת ראיות סותרות לאלה שביססו את החשד או הדגשת נקודות שמכרסמות בחשד כלפי החשוד.

כמו כן, חשוב להתייחס לנסיבותיו האישיות של החשוד עצמו, לנסיבות חייו, לנזקים הצפויים להיגרם לו ולעתידו המקצועי במידה ועילת הסגירה לא תשונה.
אין זו מלאכה קלה לשנות את דעת רשויות התביעה לאחר שההחלטה כבר נפלה, ולכן חשוב לבחון היטב את נסיבות התיק, נסיבותיו של החשוד ולהכין בקשה מפורטת המותאמת לחשוד.
לאור חשיבות העניין, מומלץ להסתייע בעורך דין פלילי, לו ניסיון בבקשות מעין אלה.

למשרדינו ידע וניסיון רב בהגשת בקשות לשינוי עילה. כמי ששירתו שנים רבות במשטרה וטיפלו בבקשות מעין אלה מצד השני אנחנו יודעים בדיוק במה להתמקד כדי להגדיל את הסיכוי לקבלת הבקשה.

 

כותבת המאמר: עורכת דין ונוטריון יאנה קויפמן

שותפה מייסדת במשרד. עורכת דין פלילית מעל 13 שנות ניסיון. בעלת תואר ראשון במשפטים וכלכלה מאוניברסיטת חיפה ותואר שני במסלול הפלילי מאוניברסיטת בר אילן. תובעת משטרתית וקצינת חקירות בדימוס.

שוד מזוין

שוד מזוין-מה הוא העונש לפי החוק עבירת שוד מזוין היא בין העבירות החמורות ביותר בחוק העונשין בישראל. שוד מזויין הוא למעשה עבירת גניבה המתבצעת בנסיבות

קרא עוד »

תעודת יושר

תעודת יושר מהי תעודת יושר? תעודת יושר היא למעשה אישור רשמי מהמשטרה על העדר רישום פלילי. כלומר מדובר בהעתק של הרישום הפלילי של אדם כפי

קרא עוד »
דילוג לתוכן