"אני כבר לא אחראי עליך יותר ואני יכול לעשות מה שאני רוצה" – הטרדה מינית במקום עבודה נושא ההטרדה המינית בעבודה הוא נושא רגיש  מאוד, ולא חלף מן העולם – גם בעידן ה"מי טו". זה פשוט נושא שאינו מפסיק לרדת מהכותרות. רק לאחרונה הזדעזענו מכמה סיפורים פיקנטיים ביניהם: סגן האלוף דן שרוני שצילם בסתר, במשך מספר שנים, עשרות חיילות, ללא ידיעתן. גם מפקד יחידת ההונאה במחוז מרכז של משטרת ישראל, קצין בכיר, שהשתיל על פי החשד מצלמות נסתרות בשירותי נשים, בתחנת המשטרה. לא רק קצינים בכירים נחקרים בחשב לביצוע עבירות מין, ולמעשה גם מעשה שעלול להיראות למישהו כמעשה פעוט או כחיזור לגיטימי יכול להיחשב להטרדה מינית במקרים מסוימים. אירועים של הטרדה מינית, קורים במקומות עבודה רבים, בוודאי שלא רק בצבא ובמשטרה. הערה לא במקום מחבר צוות, הצעה מינית ממעסיק, התנכלות על רקע מיני ואפילו מגע לא הולם עלולים להיחשב כהטרדה מינית בעבודה. להלן מספר דוגמאות שהובאו מפסקי דין שונים:
  • במהלך יום עבודה אמר הנתבע לעובדת מחסן אריזה "אני כבר לא אחרי עליך יותר ואני יכול לעשות מה שאני רוצה", ונשק בצווארה במפתיע. בית הדין קבע כי נשיקה חד פעמית בנסיבות מסוימות היא מעשה מגונה ולכן תחשב להטרדה מינית. נפסק כי המטריד ישלם למוטרדת פיצוי בסך של 20,000 ₪.
  • במקרה אחר חוייבה חברת הסעות לשלם לתובעת פיצוי בסך של 120000 ₪, בשל סירובו של נהג האוטובוס למנוע מהאישה לעלות לאוטובוס בשל לבוש לא צנוע. נקבע כי התייחסות לאורך מכנסיים ולסגנון לבוש של נוסע/ת עשויה להיחשב כהטרדה מינית.
הטרדה מינית הגדרה הטרדה מינית היא פגיעה בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכותו לשיוויון. סעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית קובע באילו מקרים תיחשב התנהגות כהטרדה מינית:
  • סחיטה באיומים בעלת אופי מיני.
  • מעשים מגונים.
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני.
  • התייחסויות חוזרות בעלות אופי מיני.
  • אמירות מבזות ומשפילות בעלות אופי מיני.
  • פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, תוך התמקדות במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום.
  • ניצול יחסי מרות בהטרדה מינית.
  • התנכלות.
הטרדה מינית חוק הטרדה מינית היא עבירה פלילית, ולכן לאחר שהמוטרד יגיש תלונה במשטרה, יוזמן המטריד לכאורה לחקירה באזהרה במשטרה.  בנוסף יכול המוטרד להגיש תביעת פיצויים כנגד המטריד. איך ניתן להבדיל בין הטרדה מינית לחיזור לגיטימי? הפסיקה קבעה מספר עקרונות שעוזרים לערוך הבחנה בין חיזור לגיטימי להטרדה מינית. בית המשפט יבחן את העובדות בצורה אובייקטיבית מנקודת המבט של ה"אדם הסביר". כלומר, התחושה הסובייקטיבית של המטריד אינה רלבנטית, גם מי שלא התכוון להטריד עלול למצוא את עצמו מורשע בעבירות מין. מרגיש/ה מוטרד/ת במקום העבודה? מה ניתן לעשות? כאמור, הטרדה מינית במקום עבודה היא עבירה פלילית שלצידה אף עונש של מאסר בפועל, ומהווה עילה לתביעה נזיקית. נין לתבוע מהמטריד פיצוי ללא הוכחת נזק וכן פיצוי נוסף בגין נזקים מוכחים. רצוי ומומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה להטרדה מינית שיוכל לתת לכם מעטפת טיפול כוללת במישור הפלילי והאזרחי. יש לך שאלות נוספות? רוצה להתייעץ עם עורך דין? אנחנו לרשותכם לענות על כל הנושאים הבוערים: מה לעשות אם הוטרדת מינית בעבודה? מה לעשות עם חבר/ה הוטרדו? למי פונים?  איך ניגשים לתחנת המשטרה להגיש תלונה? האם אני זכאי לפיצוי כספי? מה גובה הפיצוי?      
דילוג לתוכן